Rowerem z Wrocławia do Poznania?

rk0001Być może już niedługo rowerzyści z Wielkopolski i Dolnego Śląska będą mogli swobodnie poruszać się pomiędzy stolicami dwóch województw. Burmistrz Rawicza, Grzegorz Kubik, wyszedł z propozycją projektu „Rowerowa S5”. Chodzi o utworzenie z dróg technicznych przy powstającej S5 tras rowerowych.

W ubiegłym roku do użytku oddano fragment drogi ekspresowej S5 Korzeńsko-Kaczkowo o długości 27,8 km. Równocześnie przy nowo wybudowanej trasie powstały drogi techniczne, na których natężenie ruchu jest bardzo niewielkie. Obecnie GDDKiA w Poznaniu przedłużyła termin składania ofert na kolejny, leszczyński odcinek, Kaczkowo-Radomicko do 13 października.  Ten odcinek także będzie miał długość 27,8 km. W planach są kolejne odcinki trasy, m.in. Radomicko-Wronczyn (34,6 km) i Wronczyn-Głuchowo (16,1 km).

rk0001

Samorządy są „za”

Burmistrz Rawicza wystąpił z propozycją stworzenia sieci tras rowerowych z powstałych dróg technicznych. Pomysł spotkał się z aprobatą samorządów, na których terenie powstaje ekspresowa S5. Grzegorz Kubik wysłał pismo do marszałków Wielkopolski i Dolnego Śląska oraz samorządów skupionych wokół S5, argumentując, że „jest spora liczba osób wykorzystująca drogi techniczne do celów rekreacyjnych i turystycznych”.  Burmistrz Rawicza już zwrócił się do GDDKiA w Poznaniu o budowę krótkich łączników, dzięki którym droga techniczna przy S5 pozwoliłaby na ciągłą jazdę wzdłuż S5 na oddanym odcinku pomiędzy Korzeńskiem a Kaczkowem. Zgodnie z rządowymi planami droga ekspresowa w przyszłości połączy Wrocław z Poznaniem, a wtedy wykorzystanie dróg technicznych pozwoli na bezpieczny przejazd pomiędzy stolicami województw. – Kluczowym elementem jest stworzenie całej trasy, a to wymaga zaangażowania nie tylko lokalnych samorządów, ale i władz województw.  poszczególnych dróg technicznych może odbyć się niewielkim kosztem, rezygnując z asfaltu na rzecz tłucznia i przy partycypacji wspólnych środków – mówi Grzegorz Kubik. – Skoro na naszym lokalnym fragmencie S5 stworzenie takich tras jest możliwe, to myślę, że powinniśmy rozszerzyć ten projekt na oba województwa, a z pewnością skorzystają na tym nie tylko pasjonaci jazdy rowerem, a mieszkańcy gmin, na terenie których przebiega droga – dodaje. Burmistrza Rawicza obecnie oczekuje na odpowiedź ze strony samorządów, do których propozycja została wysłana.

Turystyka rowerowa rozkwitnie

Jak zaznacza inicjator projektu w liście do władz województw „udrożnienie przejazdów na brakujących odcinkach pozwoliłoby nie tylko na stworzenie niskimi nakładami szlaku rowerowego, ale także wpłynęłoby na ożywienie turystyki rowerowej na terenach gmin leżących przy S5, tym samym znacząco integrując ten region Polski”. Celem burmistrza z Rawicza jest ożywienie agroturystyki w gminach leżących przy S5 oraz przygotowanie dodatkowych atrakcji na trasie przejazdu, m.in. tras leśnych, pól namiotowych czy lokalnych ofert turystycznych w postaci szlaków historycznych. Zyskać mają także gospodarstwa agroturystyczne, które mogłyby przygotować ofertę dla rowerzystów.

reklama: